
PRIMA, en av utförarna har efter mindre än en månads drift, enligt tidningen Mitt i, meddelat att de tänker dra ner bemanningen inom hela psykiatrin i nordost från tidigare 240 anställda till 120 – alltså en halvering. Foto: Mostphotos, Bild: Skärmdump från Mitti.
Brukarrörelsen kommenterar konsekvenserna av regionens upphandling (av psykiatrisk specialistvård)
Hälso- och sjukvårdsförvaltningens brukarråds artikel
Anbudsvinnare av psykiatrisk vård halverar personalstyrkan.
Privata utförare av lade förra året mycket låga anbud på att driva psykiatrisk specialistvård i fyra olika geografiska områden. Nu har de tagit över verksamheterna och trots utfästelser om oförändrad kvalitet börjar en av utförarna, PRIMA, direkt säga upp personal och lägga ner avdelningar och mottagningar. Vad gör politiken och hälso- och sjukvårdsförvaltningen?
Privata utförare lämnade förra året anbud på att bedriva psykiatrisk öppenvård i fyra olika geografiska områden i Region Stockholm. Kostnaderna var i samtliga fall 60 % billigare än det senast lämnade anbudet. Trots det lovade utförarna att man skulle bedriva vård av lika god, eller bättre kvalitet som förut. Brukarorganisationerna var mycket tveksamma men på möten med ansvariga på hälso- och sjukvårdsförvaltningen bedyrade dessa att allt skulle bli bra.
”Vi har haft ett omfattande kravbatteri på anbudsgivarna Det har varit tydliga skallkrav på kompetens och på att vården ska bedrivas enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. Vi har också haft ett omfattande ska-krav på att det ska finnas psykosteam, intensiv öppenvård, team för ätstörning och så vidare
—Jag skulle ha varit mer bekymrad om det varit mindre tydliga skall-krav. Men det här är väldigt tydligt, saker ska finnas på plats – så det är upp till oss att säkerställa att kraven uppfylls. Det här är inget löst handslag – detta är skarpt läge.”
Nu har det skarpa läget blivit verkligt skarpt. PRIMA, en av utförarna har efter mindre än en månads drift, enligt tidningen Mitt i, meddelat att de tänker dra ner bemanningen inom hela psykiatrin i nordost från tidigare 240 anställda till 120 – alltså en halvering.
Den ansvariga politikern Sandra Ivanovic Rubin (MP) säger till Mitt i, att hon inte har nåtts av några uppgifter om personalnedskärningar.
– Vi kommer följa upp detta och om något skulle tyda på att bemanningssituationen påverkar kvaliteten kommer vi att agera.
Att 120 personer kan bedriva lika bra vård som 240 personer faller på sin egen orimlighet i en personalintensiv bransch som psykiatri. Köer kommer att öka, tillgång till olika behandlingsmetoder minska, utrymme för patienter med stora svårigheter minska.
Och frågan är hur politiken ska agera, för avtalet PRIMA har saknar vitesklausul om anbudsvinnarna skulle bryta mot avtalet. Och under hela den tid Region Stockholm upphandlat psykiatri har man aldrig sagt upp ett avtal trots att man haft information om brister i den upphandlade vårdens kvalitet.
Detta gör att talet om ”skarpt läge” inte känns så skarpt, och att politiken och hälso- och sjukvårdsförvaltningen i praktiken saknar verktyg för att ”agera”.
I ett brev till politikerna skrev Hälso- och sjukvårdsförvaltningens brukarråd bland annat i början på året:
”Upphandlingar med pris som enda tilldelningsgrund har aldrig tidigare praktiserats i Stockholms psykiatri. Nu ”råkar” de komma i en tid av stora ekonomiska underskott för regionen. Det är kanske ett sätt för den nuvarande politiska majoriteten att sanera regionens ekonomi på, men det kommer att ske på en grupp utsatta patienternas bekostnad i de aktuella områdena. Det är något vi helt enkelt inte kan acceptera. Psykiatrisk specialistvård ska inte, kan inte upphandlas med enbart lägsta pris som tilldelningsgrund.”
Nu sker exakt det vi befarade. Patienters liv och hälsa äventyras till följd av kraftigt underfinansierade avtal som aldrig borde ha accepterats av regionen.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningens brukarråd
Genom Per Sternbeck
Kjell Broström, ordförande NSPH Stockholms län och Beatrice Ikonen, tf. verksamhetschef på RSMH Stockholm Mälardalen kommentarer artikeln från Hälso- och sjukvårdsförvaltningens brukarråd:
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm menar att deras kravbatteri på utförarna av psykiatri garanterar vårdens kvalitet. Brukarrörelsens ståndpunkt är den motsatta – att följa lagar, riktlinjer, kompetenskrav och producera vissa mängder preciserad vård garanterar inte kvalitet inom en personalintensiv verksamhet där bemötande, bekräftelse och förståelse av hur det är att leva med stigma, maktlöshet, fattigdom och utanförskap är centrala dimensioner, säger Kjell Broström.
- Vi skulle vilja att psykiatrin i Stockholm bjöd in brukarrörelsen att vara medskapare i verksamheten. Vi skulle exempelvis kunna genomföra brukarstyrda brukarrevisioner där vi intervjuar patienter och granskar hur de upplever vårdens insatser. Det ger en sannare bild av vårdens kvalitet än de metoder för uppföljning som Region Stockholm använder idag, säger Beatrice Ikonen.
- Vi är förundrade över att Region Stockholm varit så negativa till att använda metoder som vuxit fram ur patient- brukar- och anhörigföreningarnas erfarenheter och kunskaper. Peer support, Återhämtningsstrategier och Brukarrevision är metoder som idag är etablerade i Sverige men psykiatrin i Stockholm har hittills varit ointresserade, säger Kjell Broström
